Doorgaan naar hoofdcontent

Tabs (AANPASSEN FOTO"S!!!)

 Ik schrijf nu langer dan een jaar recensies. Voorheen gebruikte ik Goodreads om kleine dingetjes op te schrijven wat ik van het boek vond. Ik merkte alleen dat dit niet optimaal werkte. Je kon niet hele langen verhalen opschrijven en vaak koste het mij te veel moeite om mijn telefoon er helemaal bij te pakken en daar aantekeningen te maken. Ik merkte dat ik echter vaak leuke dingen vergat op te nemen in mijn recensie, omdat ik ze op dat moment even kwijt had. Deze kwamen dan weer tot mij op het moment dan ik de post al gepost had of zelfs later. Hierdoor heb ik in januari besloten om de tabs, die ik bij heel veel mensen voorbij had zien komen, te gaan proberen. Ik gebruik de tabs nu dus ongeveer 5 maanden, hoe gebruik ik mijn tabs en wat vind ik er tot dusver van?

In de tweede foto is te zien welke betekenis ik aan de verschillende kleuren heb gegeven. Ik ben alleen nog niet helemaal satisfied met de betekenissen, maar weet nog niet zo goed welke betekenis ik de kleuren anders zou willen geven. Naast dat ik de tabs gebruik, maak ik ook gebruik van post-its die ik dan in mijn boek plak als ik iets kwijt wil over die pagina. Vaak duid ik dit dan aan met de blauwe tab, maar soms past het ook beter bij een van de andere kleuren tabs. Ik neig er dus een beetje naar dat de tab opmerkingen een beetje overbodig is. Ik gebruik echter niet voor alle boeken dezelfde kleurbetekenissen. In het boek Zout van de zee heb ik bijvoorbeeld hele andere betekenissen eraan gehangen, omdat dit beter bij het boek paste. Als ik andere betekenissen gebruik, plak ik voorin het boek een post-it met de desbetreffende betekenissen. Dit is ook te zien op foto 3.

Naast dat ik in januari gebruik ben gaan maken van de tabs, ben ik in februari ook gebruik gaan maken van Notion. Hierin hou ik tegenwoordig bij welke boeken ik heb gelezen en dergelijke. Ook gebruik ik de website om langere notities op te schrijven. Daarbij is Notion heel handig voor de momenten dat ik een bibliotheekboek of een boek op mijn e-reader lees. In Notion noteer ik dan het paginanummer met de desbetreffende kleur (die weer correspondeert met de kleuren die ik op de tabs toepas). Het fijne hieraan is dat ik hier makkelijk mijn notities in kan maken en dat alles nu bij elkaar staat, dat maakt het voor mij heel overzichtelijk. Als ik in mijn e-reader lees, markeer ik ook in mijn boek.

Tot dusver vind ik het plakken van de tabs in mijn boeken fijn. Ik weet na het lezen vaak meer te vertellen over het boek, omdat ik meer gefocust lees. Op een of andere manier ben ik door het plakken van de tabjes geconcentreerder gaan lezen en lees ik dus minder snel scannend. Ik sta echt stil bij wat ik les. Ook kan ik tijdens het schrijven van mijn recensies concretere voorbeelden geven en dat vind ik fijn. Daarbij zorgt het gebruik van de tabs voor rust in mijn hoofd. Ik hoef mij tijdens het lezen niet meer druk te maken over wat ik wil onthouden en kan na het lezen makkelijker terug vinden wat ik wil opschrijven.

Ik ben heel benieuwd wat ik later van mijn geplaatste tabs vindt als ik het boek nog eens lees. Vind ik dat dan nog of zijn er hele andere dingen die ik een tabje zou geven. Ook ben ik benieuwd of ik het boek nu sneller ga pakken en even doorbladder om de leuke momenten her te beleven. Dit heb ik in de afgelopen vijf maanden alleen nog niet gedaan.

Toch heb ik ook nog een aantal punten waar ik nog niet helemaal over uit ben. Namelijk de betekenis die ik aan de kleuren van de tabs geef. Hierdoor kan ik in sommige boeken ook niet zo lekker plakken, omdat de betekenissen eigenlijk nauwelijks van toepassing zijn op het boek. Daarbij vind ik het lastig dat sommige kleuren meerdere betekenissen hebben. Ik merk dus dat ik nog heel erg zoekende ben naar de betekenissen die ik het beste aan de tabs kan geven.

Al met al heeft het gebruiken van de tabs voor meer rust en structuur gezorgd in het lezen van boeken, maar ook in het schrijven van mijn recensies. Toch geeft het nog niet tevreden zijn met de betekenissen van de kleuren voor enige onrust in mijn hoofd en hier moet ik echt iets mee gaan doen. Hopelijk kom ik snel met een goede methode. Als jij nog tips hebt hiervoor, laat zij dan asjeblieft achter! Daar zou ik echt heel blij mee zijn 😊. Kortom blijf ik de tabs echt wel gebruiken. Ben je zelf nog aan het twijfelen of tabs iets voor jou is? Dan raad ik je echt aan om het gewoon een keertje uit te proberen om zo goed te kunnen kijken of het je bevalt!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Iene Miene Mutte - M.J. Arlidge

Iene Miene Mutte Titel:  Iene Miene Mutte Schrijver:  M.J. Arlidge Gelezen van:  1 maart 2021 Gelezen tot:  10 maart 2021 Serie:  Helen Grace #1 Genre:  Thriller Sterren:  ⭐⭐⭐⭐ Dit was zo’n boek dat ik nooit durfde te lezen, omdat ik bang was dat het te eng zou zijn. Maar wow, wat een boek was dit. Het verhaal was zeer interessant om te lezen. De verhaallijn was goed vormgegeven en het was gaaf om het vanuit alle verschillende perspectieven te lezen. Daarbij was er voldoende spanning in het boek en was het niet voorspelbaar. Er waren echter wel een aantal dingen die niet klopte. Helen ging bijvoorbeeld een keer vanuit de bar met Mark mee. Ze gaan met de taxi naar Marks huis en vanuit daar gaat Helen met de motor terug. Dat is heel knap. Het gehele boek waren er onduidelijkheden en dingen die ik mij afvroeg. Gelukkig werden deze allemaal op het eind beantwoord. Het was een verademing om een keer niet de meest voor de hand liggende antwoorden te lezen en daardoor was ik ook zeer geïn

Solveigs belofte - Corina Bomann

Solveigs belofte  Titel:  Solveigs Belofte  Schrijver:  Corina Bomann Gelezen van:  22 februari 2021 Gelezen tot:  28 februari 2021 Serie:  Vrouwen van de Leeuwenhof #3 Genre:  Historische roman Sterren:  ⭐⭐⭐⭐ ‘Bij ons verliest niks zijn glas, soms moet je het alleen even afstoffen.’ Dit was het dan, het derde en laatste boek op de Leeuwenhof. Direct toen ik begon te lezen was ik blij om weer terug te zijn in de wereld van de Leeuwenhof, dit komt grotendeels door de schrijfstijl van Bomann. Deze slokt je meteen op en je wordt meteen meegesleurd in het verhaal. Daarbij wordt er in het boek meermaals klein, maar ook iets groter, terug verwezen naar de vorige boeken. Heerlijk vond ik dat om te lezen. ‘Dat kan ik veel te goed naar jouw moeders zin.’ In de gehele trilogie volgen wij drie vrouwen door de twintigste eeuw heen. Ik vind het interessant om te zien hoe Bomann de ontwikkelen in deze romans heeft vormgegeven. Ze heeft oog voor detail. De ontwikkelingen zijn vooral gericht om Noorwe

Zout van de zee - Ruta Sepetys

Zout van de zee Titel:  Zout van de zee Schrijver:  Ruta Sepetys Gelezen van:  29 maart 2021 Gelezen tot:  6 april 2021 Genre:  Historische roman Sterren:  ⭐⭐⭐⭐⭐ Sommige bootjes dreven uiteindelijk naar de kust. En andere, zoals ik, schenen almaar verder van land te drijven.  Wow, wat een boek. Zo mooi geschreven, met rake zinnen. Ruta Sepetys is meester in het schrijven van mooie verhalen over gebeurtenissen die vrijwel niet bekend zijn. Daarbij is zij niet bang om te laten zien welke verliezen en gruwelijkheden er plaatsvonden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het boek is verteld vanuit vier jongeren die op weg zijn naar vrijheid. Ze willen deze vrijheid bereiken door vanuit Pruissen in Duitsland terecht te komen met behulp van de evacuatieboten. Onderweg komen de vier verhaallijnen samen. Hoe het boek alleen al begon. Ze worden alle vier geïntroduceerd met een kort zinnetje over wat zij als een jager zien. Gewoon wow, je krijgt hierdoor meteen een mooi inzicht in de karakters en deze